Operaskolen - gutt med bart uten mikrofon_noter farger

Velkommen til
Operaskolen

Ved inngangen til 2000 var det ekstra stort trykk fra barn og ungdom for å være med på scenen i opera Olav Engelbrektsson. Med bakgrunn i dette ble Operaskolen startet i 2001 med formål å gjøre scenekunst av høy kvalitet tilgjengelig for barn og ungdom og samtidig motivere til videre steg innen faget.

Operaskolen gir tilbud i musikkteater til gruppen 10-18 år der samspill og scenedisiplin er vesentlig. Alle øvinger foregår felles. Øvingene fører fram mot konkrete forestillinger. Det øves fast 1 gang pr. uke i skoleåret, samt intensivering med prøver mot forestillinger. Operaskolen er et arnested der musikkteater utøves i glede og fellesskap.

Seniorakademiet er for videregående elever over 15 år. Seniorene har stått på scenen siden 10årsalderen og representerer en viktig kompetanse for Opera Trøndelags produksjoner. Flere av dem har utmerket seg som gode solister og scenekunstnere. Seniorene har også et eget program. Operaskolens virksomhet gir viktig synergi til regionen. Flere av elevene har gått videre til høyere utdanning innen klassisk sang og satser på opera og musikkteater som levevei.

Instruktører
Anne Kleivset vokalinstruktør
Anne Kleivset
Vokalinstruktør
Karianna Sommerro koreograf
Karianna Sommero
Koreograf/sanginstruktør
Oda Fredriksen vokalinstruktør
Sivert Jullumstrø vokalinstruktør
Sivert Jullumstrø
Sanginstruktør
Ingrid Eggen sanginstruktør
Ingrid Eggen
Sanginstruktør (permisjon)
Sagt av tidligere elever
Emilie Nicoline Nilsdatter Almaas

Det var gjennom operaskolen jeg ble introdusert for opera og det var pga de mulighetene jeg fikk der, at jeg bestemte meg for at opera var noe jeg ville satse på.

Emilie Nicoline Nilsdatter Almaas
Oskar Gjeving_420x300

Operaskolen ga meg en mulighet til å bli kjent med meg selv og andre, både musikalsk og personlig.

Oskar Gjevik
Oda Fredriksen

Operaskolen ga meg alt jeg trengte: gode instruktører som ser alle, noen å se opp til for inspirasjon og motivasjon, erfaring med å stå på scenen i større produksjoner, samarbeid med profesjonelle sangere og musikere, og ikke minst; å finne en enorm glede i musikkens fantastiske verden!

Sunniva Unsgård

Jeg var først statist i Operaen Olav Engelbrektsson og det var slik en magisk opplevelse at jeg meldte meg inn i operaskolen med en gang! Operaskolen har vært med på å definere mange av valgene jeg har tatt i mitt liv og også vært med på å forme den jeg er i dag. Jeg er så glad for at det finnes et slikt tilbud for barn og ungdom som er med på å fremme musikk, kultur, samarbeid og personlig vekst.

Sunniva Unsgård
Ada Johanna Arnstad

Operaskolen var stedet hvor jeg ble kjent med musikk og fikk prøve meg på en scene. Det ga meg en fantastisk vennegjeng, hvor mange har gått videre til å bli profesjonelle innen opera og musikk. Det er fantastisk arena for de som vil satse på en karriere innen musikk, men også for de av oss som vil ha en god aktivitet og læringsarena på fritiden.

Ada Johanna Arnstad
Anna Dybwad Alstad

Gjennom operaskolen fikk stå på en scene med profesjonelle sangere og jeg knyttet nære vennskap til de andre elevene. Det var en morsom og utfordrende fritidsaktivitet som formet barne- og ungdomstiden min og som lærte meg mange ting jeg har tatt med meg videre i livet.

Anna Dybwad Alstad
Karianne Sommerro

Operaskolen er en kjempeflott arena hvor man kunne få både synge og danse, få være med på større produksjoner og samarbeide med profesjonelle sangere og musikere i ung alder. For meg har Operaskolen vært et veldig fint springbrett til sang- og skuespilleryrket, og har gitt meg utallige flotte utfordringer som jeg har lært ufattelig mye av.

Karianna Sommerro
Vigdis Unsgård

For meg har Operaskolen vært avgjørende i min utvikling som sanger og som menneske. Gjennom operaskolen fikk jeg, i en sosial og profesjonell setting, utviklet ferdigheter innenfor sang, skuespill og dans. Dette ga meg et springbrett inn i livet som profesjonell operasanger. Igjennom trygge rammer og lek lærte jeg det man trenger for å trives på en scene og ellers i livet.

Vigdis Unsgård
Anne Birgitte Bouwhuis Røkke

Operaskolen var mitt første møte med klassisk musikk og teater. Det var der jeg forsto at opera var noe jeg ville drive med resten av livet.

Anne Birgitte Bouwhuis Røkke